måndag 2 januari 2012

Har ni en sovemask?

Jag kan väl inte direkt påstå att jag är den typ av människa som är bra på att planera "att göra saker när jag verkligen har lust till det" men ibland dyker det upp saker som man p r o m t bör göra. 


Som idag. 
Jag har fått dille på att skaffa en, som jag hellre kallar det, ögontäckare. Först tänkte jag mig att det kanske heter "typ som en form av ögonbindel" men ibland är det lättare att tänka "vad kan det tänkas heta på norska?" och svaret blir ju då väldigt självklart eftersom norska är ett väldigt logiskt språk för; vad vill jag göra? Sova! Och vad täcker ögonen? En mask?! Och vad blir det? 
EN SOVEMASK. Det är så lätt att jag blir glad bara jag tänker på det. 


Efter en natt med sisådär 5 timmars sömn, där sömnen var uppdelad i 4 kategorier; den sovande, den kaotiskt uppvaknande, den förbannat gruvsamma då sömnigheten aldrig rodde i hamn och den slutligen - klockan 05:45, utslagna-hjälten-soverskan, insåg jag att jag bör göra något åt min sömn eftersom den sista tiden har varit tuff gällande den. Och jag är oerhört trött på att vara trött, så mestadels av den anledningen för sover jag inte, orkar jag inte, orkar jag inte, förstör det en massa väsentliga saker så som råstyrka på gymmet och sen blir jag väldigt obehaglig att leva med. 


Så idag efter jobbet, samlade jag den lilla kraft som fanns kvar och begav mig till H&M som ligger bredvid Oslo City (där pratar vi labyrint). Av den anledningen att jag faktiskt hade googlat vart sovemasker fanns och av den ännu bättre anledningen att H&M bredvid Oslo City faktiskt innehåller minst sorters hetsiga sales-människor (tål ej rea när jag är trött. Tål typ alltså aldrig rea) gick jag dit och rotade mig runt. 
Jag fann ingen sovemask så därför tog jag mig till kassan för att fråga expediten. 
- Hej, jag vill typ ha en sovemask. Har ni en sådan? med en stämma som kom på hur dumt det lät att säga sovemask eftersom jag själv, på svenska, tycker det låter lite för självklart, men för att liksom visa att det var allvar i frågan målade jag med ena pekfingret runt mina ögon, i f a l l expediten inte skulle förstå vad jag menade. 
Nej, fick jag till svar, men kanske i avdelningen för undertöy (märk att jag tyvärr inte kan skriva norska ö:n). 


Det fanns hursomhelst ingen sovemask bland undertöyelseavdelningen men jag fick tipset att gå till Oslo City, vilket inte enbart krävde en enorm inandning av fräsch luft, utan även en "jag kanske har lite fel, det kan bli trevligt". 


Jag stapplade mig iväg för att finna min sovemask. Mot Kappahl. Nähä, Cubus då? Mot en annan H&M. 
- Hei, har ni en sån där sovemask?, återigen med ett finger målandes runt ögonen. 
- Ska du ut och resa? (någon var väldigt ärtig). 
- Nej, jag tänkte sova?
- Aaah.. 
- Du förstår, vi har inga gardiner och jag är väldigt trött. 
- Aaaah. Nej, vi har inte det. Men kolla på andra våningen, bland undertöy?


På undertöyavdelningen, efter att ha armbågat mig förbi två kvinnor som kollade på sexiga underkläder och prislappar, fick jag återigen tag på en expedit, som även hon beklagade sig, men av den anledningen att de var slut, att de "måste ha tagit slut i julrushen". Tyckte detta var väldigt lustigt eftersom de 3 andra expediterna jag frågat innan sagt att de inte ens hade de i sortimentet (varför var jag då inne på ytterligare en annan H&M?) men jag drog slutsatsen att de flesta är nog väldigt trötta nuförtiden och det är väldigt konstigt att Oslo uppenbarligen borde vara staden med flest sömnigt folk men det kan ju också förklara varför jag aldrig kommer av trikken (som spårvagnen heter häruppe) eftersom folk är extremt långsamma här på morgonen. 
Eller så är de det av den anledningen att de har en sovemask, kan sova o c h är utvilade, jag vet ärligt talat inte längre. 


Efter en av de troligtvis största besvikelserna för den här dagen tog jag mig mot en rulltrappa jag inte visste vart den skulle leda, blev nästan påhoppad av en långhårig man som ropade "plattång?" och efter att ha tittat på honom en stund förstod jag att han ville jag skulle sätta mig på en stol framför en spegel som förmodligen skulle leda till 600 kr mindre eftersom han "bara ville platta mitt hår", men idag vet jag inte riktigt hur jag ska tolka den händelsen; han kan ju också ha uppfattat tröttheten och av hårburret att utläsa borde han förstå att sover man inte, blir håret väldigt rufsigt. 
Detta får mig även nu att inse, och gör mig nästan gråtfärdig, hur stor saknaden är efter min turbofön jag glömde hemma i Göteborg nu i helgen. Få saker kan göra mig så ledsen som att glömma livsnödviktiga saker och min kära hårfrön, som blåser liv i det mesta, kan nog vara det bästa som hänt mig i år. 


Vidare hamnade jag på tredje eller fjärde våningen, jag vet faktiskt inte, och for in på Virtusapotek (där jag tidigare hade varit för att fixa öronproppar och värktabletter. Nu när jag tänker efter ringde jag faktiskt apoteket tidigare idag för att fråga om sovemasker, men de hade  inte det heller. De säljer mindre former av resekit, men de har inga sovemasker, det är förundransvärt och j a, jag är bitter), men skam den som ger sig. 
- Hej, har ni en sovesofa, unnskyld, sovemask? 
- Nej, tyverr! 
- Har ni pincett då?
- Nej, de är slut!
- Aha, men den här ögonbrynskniven, kan du rekommendera den?
- Njae, den tar jo ikke fra roten men annars er den bra?
- Mhm, men så att.. eh.. Vet du kanske vart man kan köpa sovemasker? Jag är verkligen i stort behov av en sådan!
- Nej. H&M kanske?
- Vart där. 
- Cubus?
- Nej. Och inte Kappahl, eller Lindex. Eller jo, Lindex hade men den ingick bara om jag köpte en hel pyjamas men det är liksom inte det jag behöver, jag behöver något för ögonen. Och det finns inte heller på Assesories. Eller Narvesen (pressbyrån). 


Efter en lång konversation om en sak som är så simpel fick jag äntligen ett tips om att ta mig till centralstationen för där fanns tydligen en rese-affär med diverse resprylar som är vettiga att ha med under en resa. 
Så vidare for jag mot byporten, kan tänkas jag trängde mig lite i rulltrappan men nöden har ingen lag, och slutligen kom jag in i en liten reseaffär och d ä r fann jag mig två olika sorters sovemasker. 


Jag vill väl inte säga att jag är den som är den och efter en jakt efter något som måste skrivas ner på sisådär 4 a-sidor kände jag tyvärr inte att jag var nöjd. 
Den ena sorten var av grå typ och själva lapparna för ögonen såg ut som skygglappar hästar har på sina grimmor för att skyddas mot flugor (eller annat bös, jag är inte riktigt en hästmänniska) och tanken på att visa mig i ett par sådana, och skräcken min partner säkerligen kommer utstå när han vaknar mitt i natten och ser en hästmänniska ligga i sängen bredvid, det vill jag faktiskt bespara honom. Sen vill jag väl heller inte direkt visa mitt bästa jag (en tyst sådan), då jag själv upplever att jag inte hade velat krama min man om han hade burit ett par sådana; kanske mest av den anledningen att han hade sett ut som en jätte-spyfluga och det är nog med sömnlösheten som är just nu. 
Den andra typen, som kostade lite mer än vad jag rimligen ville ge för något som faktiskt inte ska vara så avancerat, gick också lite i det här hästmodet; de var lila och såg ut som ett lapptäcke i siden. 
De var 100& i bomull och fjäderlätta. På något vis får det mig att tänka att "sen när blev bomull tungt?" och så länge jag slipper ha bly på ögonen är det okej med vadsomhelst, så istället för att sluta här gick jag vidare till en sportaffär, till fritidsavdelningen, där de har saker för friluftsmänniskor. Jag lade ihop sovsäck + tält + gåstavar = sovemask men icke sa nicke, jag gick vidare. 


Näst sista stoppet blev en hälsoaffär som jag senare medförde att jag gick och läste på pilller och pulver men jag tog mitt sunda förnuft (och plånbok) till fånga och, mina kära vänner, sista stoppet blev Bodyshop - här kände jag att här borde de ha saker för kroppen. 
- Hej. Jag tror nog jag har varit överallt nu och jag undrar, har ni en sån sovemask? 
- Har du prövt på reiseaf.. 
- Ja, men ska jag vara ärlig så vill jag inte lägga en förmögenhet på att få sova. Jag vill ha något så enkelt som möjligt, som gör att det blir mörkt, jag tänker mig en liten lapp med snören, det är bra. Har ni kanske en sån?
- Nej, men vi har mask som du legger i frysen, som kyler ner öyene?
- .... Är det inte h å l i den?
- Jo.. 


För er som förstår så åkte jag istället hem och här sitter jag nu, dock ett par öronproppar (vem använder ens det? Den enda i världen jag känner är min far och varje gång jag tänker öronproppar så är det hans på byrån som dyker upp. Jag har ju alltid fått höra att det är mamma jag är lik men det kanske är som pappa som jag är), så nu är jag åtminstone ett steg närmare sömnlösöverkomligheten. 
I nuet som är nu känner jag mig ändå nöjd, för jag har hindrat mig själv från att sova middag o c h och jag är faktiskt trött.
Men det som gör mig mer nöjd är att det går att lösa; jag har tillgång till en mörkt kökshandduk och jag har en gummisnodd som är väldigt töjbar. Och tanken på att jag nu ska konstruera något som inte kostar ca 200 nok, ser jag ändå som en vinst. 



Det gäller helt enkelt att ha tålamod. 
Eller så borde vi skaffa en större säng för uppenbarligen behöver någon av oss bli lite mindre i storlek. 
Eller, så återgår jag återigen till att bli Skalman, med inbyggd ät och sovklocka. Jag får nog helt enkelt sova på saken. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar